PRACA POGLĄDOWA
Rehabilitacja protetyczna dzieci po przedwczesnej utracie zębów mlecznych - przegląd piśmiennictwa
Więcej
Ukryj
1
Poradnia Stomatologiczna, NZOZ Ekulap, Lublin, Polska
2
poradnia stomatologiczna, NZOZ Primo-Med, Polska
3
Wydział Lekarsko-Dentystyczny, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Polska
4
Poradnia stomatologiczna, Specjalistyczna Praktyka Stomatologiczna Tomasz Andrzej Duplaga, Polska
Data nadesłania: 25-04-2024
Data ostatniej rewizji: 09-06-2024
Data akceptacji: 09-12-2024
Data publikacji: 10-12-2024
Autor do korespondencji
Mirella Czapska
Poradnia Stomatologiczna, NZOZ Ekulap, Lublin, Turkusowa 12, 21-002, Lublin, Polska
Prosthodontics 2024;74(4):350-359
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wprowadzenie:
Przedwczesna utrata zębów
mlecznych w grupie najmłodszych dzieci do lat
6 powodowana jest najczęściej aktywną chorobą
próchnicową i koniecznością ekstrakcji zębów
mlecznych. Utrata zębów, a w skrajnych przypadkach
bezzębie u małych dzieci w okresie intensywnego
wzrostu i rozwoju układu stomatognatycznego
prowadzi do poważnych powikłań takich jak
zahamowanie wzrostu wyrostków zębodołowych,
wad zgryzu, zaburzeń żucia i połykania oraz wymowy.
Cel pracy:
Celem pracy jest przegląd piśmiennictwa
pod kątem leczenia najmłodszych pacjentów
z brakami zębowymi wynikającymi z przedwczesnej
utarty zębów mlecznych. Pod uwagę
wzięto opracowania poruszające temat wczesnej
rehabilitacji protetycznej w grupie najmłodszych
pacjentów.
Materiał i metody:
Przegląd istniejących
opracowań dotyczących przedwczesnej utraty zębów mlecznych i ich konsekwencji dla rozwoju
układu stomatognatycznego w grupie najmłodszych
pacjentów do lat 6.
Wyniki:
Wszyscy autorzy poruszający temat
przedwczesnej utraty zębów mlecznych u dzieci
widzą konieczność podjęcia u nich leczenia protetycznego.
Jednocześnie zalecają indywidualny
dobór uzupełnień protetycznych. Głównymi wyznacznikami
tego wyboru jest wiek dziecka, rodzaj,
wielkość i umiejscowienie braków zębowych
oraz gotowość dziecka i rodziców do współpracy.
Wnioski:
W celu uniknięcia możliwych powikłań,
zarówno wczesnych jak i odległych,
w zakresie rozwoju układu stomatognatycznego
u dzieci z rozległymi brakami zębowymi, rehabilitacją
protetyczną powinny zostać objęte jak najmłodsze
dzieci.