PRACA ORYGINALNA
Skuteczność nauczania studentów procedury badania zaburzeń
skroniowo-żuchwowych
Więcej
Ukryj
1
Department of Prosthodontics and Orthodontics, Dental Institute Faculty of Medicine, Jagiellonian University
Medical College, Polska
2
Private practice, Professor Loster's Orthodontics, Polska
Data nadesłania: 04-07-2022
Data ostatniej rewizji: 16-08-2022
Data akceptacji: 06-09-2022
Data publikacji: 07-09-2022
Autor do korespondencji
Justyna Grochala
Department of Prosthodontics and Orthodontics, Dental Institute Faculty of Medicine, Jagiellonian University
Medical College, Montelupich 4, 31-155, Kraków, Polska
Prosthodontics 2022;72(3):211-221
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wprowadzenie:
Trudności w zakresie wykonywania badania mięśni żucia i stawów skroniowo-żuchwowych przez studentów kierunku lekarsko-dentystycznego były inspiracją do
przedstawienia i nauki badania wg standaryzowanego kwestionariusza BKD/ZCURNŻ.
Cel pracy:
Ocena skuteczności dydaktycznej
w nauce badania klinicznego układu ruchowego
narządu żucia, zgodnie z kwestionariuszem BKD/
ZCURNŻ, wśród studentów piątego roku studiów
kierunku lekarsko-dentystycznego.
Materiał i metody:
Pięćdziesięciu pięciu studentów kierunku lekarsko-dentystycznego wzięło udział w badaniu. Protokół badania zawierał teoretyczne informacje na temat procedur klinicznych badania według BKD/ZCURNŻ osi I, które były przedstawione podczas wykładu. Podczas seminarium grupom od czterech do sześciu studentów przedstawiono praktyczną procedurę
manualną badania. Grupy te zostały zbadane wg
BKD/ZCURNŻ przez doświadczonego lekarza i studenta. Wyniki badań były porównywane kolejno przez lekarza i studenta, ze statystykami obliczonymi za pomocą programu R.
Wyniki:
Do analizy włączono 47 studentów, w tym 34 kobiety i 13 mężczyzn. Wyniki badania w
zmiennych jakościowych były zbliżone (od 85% do 100% powtarzalności), z wyjątkiem identyfikacji bólu podczas maksymalnego otwarcia ust oraz identyfikacji przesunięcia linii pośrodkowej, które wykazywały zgodność odpowiednio 78% i
74%. Największą zgodność (bardzo dobrą) uzyskano przy pomiarach maksymalnego otwarcia ust i odległości międzysiecznej (ICC = 0,937),
natomiast najsłabszą zgodność zaobserwowano w pomiarach dźwięków wytwarzanych podczas ruchów żuchwy (ICC < 0,4).
Wnioski:
Nauka badania klinicznego układu
ruchu narządu żucia, studentów V roku studiów
kierunku lekarsko-dentystycznego z wykorzystaniem kwestionariusza osi I BKD/ZCURNŻ opisaną metodą, okazała się skuteczna.